Hoe rem ik bij het skeeleren
Document acties
- Tijdshoeveelheid 3 uren
- Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Benodigdheden
- Remblokje
- Een rustige plek
- Pietsie lef
Stappen
-
Rem met je remblokje
Remmen met het remblokje dat aan je skeeler zit. Het klinkt helaas wat makkelijker dan het in werkelijkheid is. Er gaat namelijk een hele balansoefening aan vooraf. De zogenaamde ‘hielstop’ doe je als volgt. Houd je zwaartepunt naar voren. Breng vervolgens de skeeler met het remblokje naar voren, maar blijf ervoor zorgen dat de skeelers niet te ver uit elkaar zijn. Trek je tenen omhoog, zodat het remblokje op de weg komt. Hoe meer je duwt op het remblokje, hoe sneller je remt.
-
Sleep een skeeler zijwaarts over de grond
Een remmethode die niet heel erg bevorderlijk is voor de staat van je wieltjes, maar wie weet komt het in noodsituaties nog eens goed van pas. Zet de skeeler aan je rechtervoet (mag ook links zijn) haaks en schuin zodat de zijkant van je wieltjes de weg raken. Door de weerstand rem je vanzelf af.
-
Rem als een skiër
Misschien ken die beginnende skiërs wel die in ‘flüg’ (ski’s in een v) van de berg komen. Deze methode is ook zeer geschikt voor skeelers. Niet alleen om te remmen voor een stoplicht, maar ook om je snelheid onder controle te houden als je van een heuvel gaat. Zet je skeelers iets breder dan schouderbreedte en laat je tenen naar binnen wijzen. Je skeelers hebben nu de neiging om naar binnen te rijden. Doordat je dat met je spierkracht tegenhoudt, rem je tegelijkertijd ook af. Deze methode vergt wat oefening en zal je in het begin ook wat pijnlijke benen geven. Heb je last van verzuring, dan kun je je skeelers af en toe ook naar binnen laten rollen en vervolgens weer naar buiten om weer opnieuw te beginnen.
-
Probeer een zachte graslanding
Zijn de vorige stappen niks voor jou, of krijg je het remmen gewoon niet onder de knie? Dan is een graslanding wat voor jou. Stuur af op een (grote) berm en houd je zwaartepunt naar voren. Begin met rennen zodra je op het gras bent en blijf rennen totdat je geen snelheid meer hebt.
-
Laatste uitweg: rem met behulp van een lantaarnpaal of muur
Deze methode klinkt pijnlijk en dat is hij dan ook. Probeer vooral niet te remmen door andere weggebruikers vast te pakken.
Kies je ‘rem-object’ uit en stuur er doelbewust op af. Probeer zoveel mogelijk snelheid te minderen door slingerend of zig-zaggend te rijden. Vang de klap op met je armen. Belangrijk bij deze manier van remmen is dat je knie- en polsbeschermers draagt.
Do's
- Bescherming dragen. Dit vermindert de kans op nare schaafwonden of botbreuken.
Don'ts
- Skeeleren tijdens nat weer. Op een nat wegdek glijden je skeelers snel weg.