Hoe kan ik Amsterdams klaverjassen
Document acties
- Tijdshoeveelheid 2 uren
- Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Benodigdheden
- Dek kaarten
- Vier spelers
- Tafel
- Pen en papier
- Spelinzicht
Stappen
-
Schud en deel de kaarten
Klaverjassen speel je met 32 kaarten, de zogenaamde piketkaarten. Dit zijn de aas, heer, vrouw en boer en de kaarten tien tot en met zeven. De rest van de kaarten haal je uit het spel.
De deler schudt vervolgens goed de kaarten.
Elke speler krijgt (met de klok mee) achtereenvolgens drie, twee en drie kaarten (in totaal dus 8 kaarten). Het is niet gebruikelijk om elke speler direct acht kaarten te geven. -
Ken de basisbeginselen
Klaverjassen speel je in twee teams van twee personen. De teamleden zitten tegenover elkaar aan tafel
Een klaverjaswedstrijd bestaat uit zestien potjes (ook wel een boompje genoemd). Tijdens het eerste spel, is de troefkleur klaveren. Voor de overige spellen wordt aan het begin van het spel de troefkleur bepaald. Dit doe je door een kaart om te draaien van de stapel niet gebruikte kaarten.
De speler links van de deler mag zeggen of hij speelt of past. Omdat je speelt in teams, hoef jij niks meer te zeggen als jouw teamlid al heeft gezegd of er gespeeld of gepast wordt. Kies je ervoor om te spelen, dan ga je er vanuit dat je met je teamlid meer dan de helft van het aantal punten kan halen. Lastig is alleen dat het andere team dit zal proberen te verhinderen.
Het kan voorkomen dat alle vier de spelers passen. Wat er dan gebeurt, hangt af van wat jullie aan het begin van het spel hebben afgesproken. Je moet in ieder geval verplicht spelen en hebt de keuze of je de kleur laat afhangen van de volgende draaikaart of dat de speler links van de deler mag bepalen wat het wordt. -
Houd de puntentelling bij de hand
De puntentelling bij het klaverjassen is nogal ingewikkeld. Houd daarom een kaartje bij de hand waar alle waarden van de kaarten op staan. Deze zijn als volgt:
Puntentelling troefkaart (troef wordt bepaald door de draaikaart):
- Boer: 20 punten
- Troef 9: 14 punten
- Aas: 11 punten
- Tien: 10 punten
- Heer: 4 punten
- Vrouw: 3 punten
- Acht: 0 punten
- Zeven: 0 punten
Puntentelling overige kleuren:
- Aas: 11 punten
- Tien: 10 punten
- Heer: 4 punten
- Vrouw: 3 punten
- Boer: 2 punten
- Negen, acht en zeven: 0 punten -
Klaverjas (op z’n Amsterdams)
De speler die links van de deler zit begint met de eerste slag. De winnaar van de slag mag met de eerste kaart uitkomen bij de volgende slag. De spelers moeten altijd de gevraagde kleur bekennen. Heb je geen kaarten meer in die kleur, dan moet je troeven. Deze zogenaamde troefplicht kent drie regels, uitgelegd op Speltips.eu:
* Als er troef gevraagd wordt moet je overtroeven als je dit kan.
* Je moet -als je niet meer kan bekennen- introeven, of overtroeven.
* Ondertroeven mag alléén als je óf alleen maar lagere troeven in handen hebt en geen andere kaart meer kan bijspelen, óf als je niet meer kan overtroeven en er is troef gevraagd. Je moet immers altijd waar mogelijk, de gevraagde kleur bekennen.
! Vergeet niet dat je bij Amsterdams klaverjassen een slag niet hoeft in- of over te troeven als de hoogste kaart tot dan toe in die slag door je maat gespeeld is. -
Noteer de punten
De puntentelling bij het klaverjassen is een sport op zich! In totaal zijn er 162 punten te behalen: 62 punten voor de troefkaarten, 3 x 30 punten voor de niet troefkaarten en 10 punten voor de winnaar van de laatste slag. Het spelende paar moet meer dan de helft (=81 punten) behalen. Lukt dit niet, dan is het spelende team ‘nat’ en gaan alle punten naar de tegenstanders.
Roem
Roem staat voor een opeenvolgende serie kaarten, de volgorde is de standaardvolgorde: Aas-Heer-Vrouw-Boer-10-9-8-7. Met roem kun je de volgende punten halen:
* Drie opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur: 20 roem
* Vier opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur: 50 roem
* Vier dezelfde kaarten: 100 roem
Pit
Haalt één team alle slagen, dan heb je een ‘pit’. Het team krijgt honderd extra roem.
Stuk
De heer en vrouw van de troef vormen samen een ‘stuk’ en leveren twintig (extra) punten op. Zit het stuk bijvoorbeeld in een vierkaart (aas-heer-vrouw-boer) dan krijg je 50 (roem) + 20 (stuk) = 70 punten. -
Wees onverbiddelijk voor valsspelers
Er zijn talloze manieren om vals te spelen tijdens klaverjassen. Bijvoorbeeld door geen kleur te bekennen terwijl je wel die kaarten in handen hebt. Of niet troeven, terwijl je wel een troef hebt. Dit heet verzaken. Van te voren spreek je af welke sanctie er staat op fout/vals spelen. Veel voorkomende afspraak is dat het team dat verzaakt ‘nat speelt’ én tweehonderd strafpunten krijgt. In totaal krijgen ze dus 362 strafpunten.
Succes!
Do's
- Rekening houden met de overgebleven kaarten in het spel. Zo weet je welke roemsoorten nog eventueel kunnen vallen.
- Kleur bekennen, ook al moet je daarvoor ondertroeven.
Don'ts
- Met het mes op tafel spelen. Oftewel: voor geld spelen. Veel klaverjasverenigingen verbieden dit ook. Het gaat om de gezelligheid, niet om het winnen van geld.