Hoe kan ik mijn BKR-registratie opvragen
Document acties
- Tijdshoeveelheid 10 minuten
- Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Benodigdheden
- Legitimatiebewijs
- Geld
Stappen
-
Bedenk of je de gegevens nodig hebt
Het klinkt natuurlijk leuk: weten hoe je geregistreerd staat bij het BKR. Maar het opvragen van die gegevens kost geld. Niet extreem veel, €4,95 aan behandelingskosten, maar wel zonde als je het niet uit hoeft te geven. Veel bedrijven kunnen zelf kijken of jij geregistreerd staat als wanbetaler, dat hoef jij niet voor ze te doen. Bedenk dus voor jezelf of er echt een noodzaak is dat je weet hoe je geregistreerd staat. Als dat niet zo is, dan kun je het net zo goed laten voor wat het is.
-
Bezoek je bank
Je kunt je BKR-registratie opvragen via de bank. Zoek of vraag naar de informatiefolder 'Wat doet BKR voor mij?' en vul het aanvraagformulier in. Overhandig dit formulier aan de medewerker van de bank en laat dan je legitimatiebewijs zien. De bankmedewerker brengt de kosten in rekening en verstuurt vervolgens de aanvraag naar BKR.
Binnen tien werkdagen ontvang je het overzicht thuis. -
Bezoek BKR in Tiel
Als je snel inzage in je BKR-registratie nodig hebt, dan kun je ook rechtstreeks naar Tiel gaan. Maak een afspraak met de afdeling Inlichtingen en Inzage. Ook hier moet je de bijbehorende kosten direct betalen en je identiteitsbewijs bij je hebben. Het is mogelijk om de kosten bij BKR via iDeal te voldoen, daarvoor moet je wel bijvoorbeeld je Random Reader of Calculator meenemen.
-
Aanvraag vanuit het buitenland
Het kan zijn dat je niet in staat bent om naar de bank of Tiel te gaan, omdat je in het buitenland werkt. Neem in dat geval telefonisch contact op met BKR via +31 (0) 900 - 2578 435. Vanuit Nederland is het niet mogelijk om telefonisch registratiegegevens op te vragen.
-
Vraag een protocol inzage aan
Inmiddels heb je je gegevens kunnen bekijken. Wil je graag weten wie nog meer jouw gegevens bekeken hebben? Dan kun je via BKR een aanvraag 'Protocol Inzage' indienen. Stuur hiervoor een brief naar:
-
BKR
-
Inlichtingen en Inzage
-
o.v.v. Protocol Inzage
-
Postbus 6080
-
4000 HB Tiel
Voeg een kopie van je legitimatiebewijs toe. Je ontvangt dan een overzicht met namen van bedrijven die in de afgelopen 12 maanden je gegevens hebben bekeken. Let op: ook voor dit overzicht moet je geld betalen.
-
-
Wijzig je gegevens
Het kan zijn dat je er na het opvragen van je gegevens achter komt dat ze niet kloppen. Dan is de eerste stap contact opnemen met de deelnemer die de verkeerde gegevens heeft doorgegeven. Als er sprake is van een fout, dan wijzigt BKR op aanwijzing van de deelnemer (bijvoorbeeld je telefoonmaatschappij) de gegevens.
Kom je niet verder met de deelnemer? Dan kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie BKR. Hiervoor moet je schriftelijk aantonen dat je contact hebt gehad met de deelnemer en dat dit niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. De klacht moet binnen twee maanden na de afwijzing van de wijziging worden ingediend. Als klager betaal je een kleine bijdrage in de kosten. Deze bijdrage krijg je terug als je in het gelijk wordt gesteld.
Do's
- Vraag alleen je gegevens op als je écht graag wilt weten wat je status is. Anders is het zonde van het geld.